De geschiedenis van de beha

We kennen tegenwoordig zoveel verschillende soorten bh’s. We dragen bh’s voor comfort en ondersteuning, maar ook omdat lingerie gewoon onderdeel is geworden van onze outfit.  Maar bh’s zoals wij die vandaag de dag kennen, bestaan eigenljk pas iets meer dan een eeuw.

De innovatie van de BH

Begin 20e eeuw ontwierp de Amerikaanse Mary Phelps Jacob, beter bekend als Caresse Crosby, de eerste moderne BH. Deze bestond echter eigenlijk uit niet meer dan een twee driehoekige lapjes stof en wat bandjes.
Een cupmaat bestond toen eigenlijk nog niet. Er zijn wel verschillende maten geweest voor vrouwen die wat meer of minder hadden, maar perfect zat het niet. Voorlopers van de bustehouder zijn ook al gevonden in de 15e en 16e eeuw. Men weet eigenlijk niet precies hoe vrouwen in de eeuwen daarvoor hun buste bedekte of ondersteunde.

De voorloper van de BH was het Korset. De verschillende verticale baleinen dienden om het lichaam voldoende steun te geven. Stijve en flexibele baleinen worden toegepast naargelang hun positie in het korset. Vele jonge dames droegen al sinds hun jonge jaren een korset om hun taille zo snel mogelijk onder controle te hebben. Voor de Tweede Wereldoorlog was het dragen van een korset een gewone zaak: hoe smaller de taille, des te sneller van de straat.  Soms werden vele vitale organen van de vrouw verschoven en geplet.  Alleen de hoogste klassen konden zich een luxueuze uitvoering permitteren met kant en borduurwerk.  De armere dames moesten zichzelf maar zien te helpen. Voor het korset was er een stoffen voorloper, het zogenaamde rijglijfje.

Trends

Na de Tweede Wereldoorlog zien we dat er twee verschillende trends ontstaan. De eerste heeft te maken met de babyboom. In de jaren na de oorlog ontstond er een flinke geboortegolf die de vraag naar goede voedingsbeha’s sterk deed stijgen. Daarnaast werd glamour de mode, na de schaarse oorlogsjaren. Deze trend had zich eveneens al begin jaren ’40 ingezet. De torpedo of bullet-beha. Door de Tweede Wereldoorlog kwamen marketingbedrijven met militaristische namen voor producten. Zo kreeg ook de beha een militaristisch tintje. De bullet-beha had puntige, kegelvormige cups. Er werden voor de fabricage van deze beha’s ook speciale beugels gebruikt die onderaan de cups zaten.

De Hollywoodsterren gingen als eersten voor deze nieuwe glamour. Veel bekende beha-merken verkochten deze beha’s met de bekende puntige, kegelvormige cups die zo in trek waren. Deze beha’s gaven vrouwen de silhouetten van filmsterren als Lana Turner, Jane Russell en Marilyn Monroe.

     

Maatvoering

Beha’s werden steeds meer verbeterd. De pasvorm werd meer aangepast en in 1932 koppelde S.H. Camp and Company letters van het alfabet aan de grootte van borsten/cups. Deze maatvoering kennen we nu nog steeds. Ze zijn in 1932 begonnen met beha’s die de letters A tot en met D hadden. Camp adverteerde met deze beha’s in het februari nummer van Corset and Underwear Review van 1933. Er waren ook bedrijven die gedurende de jaren 1930 en 1940 de maten small, medium en large bleven gebruiken. Het zou nog tot de jaren 1950 duren voordat de cupmaten met letters ook in Europa waren te krijgen.

De evolutie van de BH

De beha-industrie groeide hard in de jaren 1930. Dit had te maken met alle uitvindingen en ontwikkelingen die waren gedaan. Er werden betere en elastische stoffen gebruikt, die in verschillende kleuren en patronen kwamen. Er kwamen ook verstelbare schouderbandjes, die door middel van een oogje langer of korter konden worden gemaakt. Ook kwamen er beha’s op de markt met voorgevormde cups.

Vanaf 1940 waren de eerste borstprotheses al op de markt, speciale beha’s hiervoor waren echter nog niet op de markt.

Door het gebruik van stoffen als nylon en lycra dat in 1959 door Warners en Dupont was ontwikkeld, werden de beha’s lichter en daardoor ook een stuk comfortabeler en makkelijker te dragen. In de jaren 1950 werden er ook voor het eerst behaatjes gemaakt en verkocht speciaal voor jonge meisjes die in de pubertijd kwamen en toe waren aan hun eerste behaatje.

De laatste jaren hebben lingeriebedrijven te kampen met twee paradoxale ontwikkelingen als het gaat om het ontwerpen van de perfecte beha. Enerzijds willen veel vrouwen een minimalistische beha die niet opvalt onder strakke kleding en niet te zien is met bijvoorbeeld een hele diepe v-hals. Anderzijds krijgen vrouwen gemiddeld genomen steeds grotere borsten, waardoor ze meer ondersteuning nodig hebben en dat vraagt weer om een heel ander type beha.

Sinds de jaren 2000 zijn er eigenlijk twee grote veranderingen geweest op gebied van beha-innovatie. Allereerst zijn er de naadloze voorgevormde cups die de meeste beha’s tegenwoordig hebben. De andere ontwikkeling heeft te maken met de bonte kleuren en  patronen die gebruikt worden om van beha’s modieuze kledingstukken te maken.

Het gaat lingerie- en marketingbedrijven tegenwoordig vaak meer om mode en imago dan om de perfecte pasvorm, het comfort en de functionaliteit. Sinds 1994 is de nadruk in advertenties steeds meer komen te liggen op mode en stijl, en gaat het minder om functionaliteit. Dat is immers niet erg sexy en dat willen deze bedrijven tenslotte wel uitstralen. Beha’s worden opgeleukt met kant, hebben allerlei kleuren en bonte prints waardoor de beha meer een ‘fashion statement’ wordt dan iets wat je liever onder je kleren wilt verbergen.

De evolutie van de beha laat in ieder geval goed zien hoe het beeld van ‘het ideale vrouwenfiguur’ aan constante veranderingen onderhevig is. We hebben alles voorbij zien komen; plat, rond, natuurlijk en zelfs puntig. In de jaren 1990 en 2000 waren grote borsten de norm, maar we schijnen nu weer terug te willen naar de kleinere borsten. Het perfecte figuur bestaat dus niet en trends zijn van relatief korte duur. Het heeft dus geen zin om je lichaam teveel te willen veranderen. Geen enkel figuur is perfect, maar ieder figuur is mooi en heeft zo zijn voordelen. Alles komt en gaat met golfbewegingen. Als je maar geduld hebt, wordt jouw figuur vanzelf weer het ideaal, welk figuur je ook hebt. Dat is best een geruststellende gedachte.

De BH nu en in de toekomst                                             

Tegenwoordig is de beha niet meer weg te denken uit onze kledingkast, ze komen in allerlei verschillende soorten en maten en elk fashion seizoen zijn er weer diverse stijlen modellen en mode kleuren.  De beha is een essentieel kledingstuk in onze garderobe. We dragen misschien niet altijd een beha. Soms is het lekker om op de bank te hangen in een joggingbroek en t-shirt zonder beha, zeker als je een beetje grieperig bent. Maar de meeste vrouwen vinden de ondersteuning die een beha biedt wel heel erg fijn en velen zouden daar ook niet zonder kunnen. Zeker niet als we onder andere door een toenemend gewicht steeds grotere borsten zullen krijgen. Als we de deur uit gaan, dan dragen we een beha. Als we gaan sporten, dan dragen we een sportbeha. Als we er op ons best uit willen zien, dan dragen we een beha. Als we onze partners willen verleiden, dan dragen we een mooie of sexy beha. Een goed passende beha van degelijke ondersteunende kwaliteit doet ons figuur in onze kleding ook veel mooier uitkomen, soms zelfs slanker ogen.

Natuurlijk zijn er vrouwen die geen beha dragen. Uit principe, of andere overwegingen. Maar deze vrouwen zijn wel een minderheid. Eens in de zoveel tijd worden sommige feministen en sommige beroemdheden gespot zonder een beha, maar zij zetten hiermee nog geen nieuwe trend. Alleen al daaruit kunnen we concluderen dat de beha niet snel zal verdwijnen. Al eeuwenlang behoort dit kledingstuk tot onze garderobe, en dat zal niet snel veranderen.

Bron: Deel teskt – Louise Stutterheim (1980)

Dit bericht is gepost in blog. Bookmark de link.

De waardering van www.milolingerie.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.5/10 gebaseerd op 441 reviews.