Geplaatst op

Het leven van een webshophouder – Verzendkosten en retour rumoer

Het leven van een webshophouder

Eigenlijk vindt u in onze blogs nooit een artikel waar uw geweten wordt aangesproken. Omdat het momenteel een heel actueel onderwerp is en wij hier soms ook mee te maken hebben, besteden wij hier graag ook nog wat extra aandacht aan.

De grote ketens hebben het moeilijk gemaakt voor alle andere webshophouders. Eerst elkaar beconcurreren met de meest onmogelijke voordelen en nadien beseffen dat het volledig fout loopt. En hoe kun je daar als kleine zelfstandige tegenop? Je hebt scherpe prijzen nodig, kleine cadeautjes voor de klanten. Liefst geen verzendkosten en gratis retourneren…. want anders klagen sommige klanten steen en been. Als webshop ondernemer krijgt men een hoop te voorduren. Zo zijn er collega ondernemers uitgescholden, puur omdat er verzendkosten gevraagd worden, want overal zou er gratis verzending zijn. ‘Gratis’ verzending bestaat niet. Of klagen dat men duurder uit is dan bij de Action. Je kan gewoon niet op tegen die grote bedrijven die de markt kapot maken voor al de rest.

Wijย willen zeker niet klagen, want onze webshop is ons werk รฉn passie. Er zijn dagen bij dat we helemaal in onze sas zijn van een enorme dankbare recensie, maar er zijn ook dagen bij dat we wel eens verdrietig worden, dat we ondanks onze inzet het toch niet iedereen naar de zin kunnen maken en de klachten zijn toch vaak omtrent de verzendkosten.

Hekelen over verzendkosten en Retour rumoerย 

Zoals hierboven al aangegeven zijn de verzendkosten een hekelย punt waar klanten over vallen. Waarom niet gratis verzenden? Waarom niet gratis retourneren?
Verzendkosten zijn voor ons geen winst. Maar puur kosten dekking. En eigenlijk leveren we daar zelfs nog op in. Wist u dat terwijl u bij ons โ‚ฌ5,95*ย verzendkosten betaald, terwijl wij in werkelijkheid โ‚ฌ6,95 kwijt zijn? En dan hebben we het nog niet eens over de verzendverpakking, vloeipapier, tape, verzendlabels, printkostenย etc.

Zo geldt dat ook voor de accessoires die wij versturen tegen een tarief vanaf โ‚ฌ2,50*. Ook in dit geval maken wij kosten voor de luchtkussenenveloppen, verzendlabels,ย printerkosten etc. Wij kunnen in dit geval derhalve niet voor elk gewicht een apart verzendtarief gaan instellen, dit zou heel omslachtig worden. Daarom vragen wij voor de accessoires โ‚ฌ2,50 of u nu รฉรฉn artikel besteld of 5 stuks.ย  Aan u de keuze of u dan voor 1 artikel gaat of er nog iets bij besteld.
*tarief gebaseerd op de standaard verzendmethode en binnen Nederland.

Uiteraard balen we allemaal dat PostNL jaarlijksย de kosten voor het verzenden omhoog gooit, als je soms leest wat voor service ze verlenen bij zoekgeraakte pakketten, begint de gunfactor al te zakken om nog verzendkosten te willen betalen. Maar u weet zelf ook dat alle andere kosten steeds verder omhoog gevoerd worden. Transportbedrijven hebben ook te maken met de oplopende kosten voor brandstof, bedrijfspanden etc. Met de steeds groter wordende verwachting dat men de bestelling de volgende dag in huis wil hebben, is ook nieuw apparatuur nodig om die bedrijfsprocessen te verbeteren. Ook moeten de bedrijfswagens aan steeds strengere eisen voldoen. Zo krijgtย men met een auto op diesel van voor een bepaald bouwjaar al bepaalde steden geen toegangย meer. En dan de postbode zelf moet natuurlijk ookย loon krijgen voor zijn/haar harde werk.ย  Dus reken maar uit wat het eigenlijk allemaal wel niet kost om uw bestelling af te leveren.

Met alles wat beweegt rond het klimaat en de milieumarsen e.d. hoop ik maar dat de mensen ook eens stil staan bij het puntje daaromtrent.

Zo geldt dit ook met retourneren. Over het algemeen ontvangen wij zeer weinig retouren. Wij proberen onze producten zo goed mogelijk te omschrijven en bieden altijd de mogelijkheid om op een of andere manier contact met ons te zoeken als u vragen heeft of advies wenst. Probeer dat maar eens bij een groot winkelketen…ย ย Maar zo’n retourproces kost tijd en geld en de transportbedrijvenย werken ook niet gratis. Dit berekenen we niet door in de verkoopprijs, dat is pureย service. Zouden we gratis retourneren aanbieden zullen we dus de prijzen omhoog moeten gooien. Iets dat we kunnen overwegen. Maar dit vinden wij echter niet eerlijk. Wij houden de kosten liever open en eerlijk, gewoon zoals ze zijn!

Recentelijkย kwam ik twee uitgebreide nieuws artikelen tegen waarbij er dieper werd ingegaan op retourbeleid,ย misschien interessantย om eens te lezen. Want soms beseffen we het ons gewoon niet.ย Zo schreef deย NOS met een bijpassend filmpje “Retour Rumoer: dit gebeurt er met de pakjes die jij ‘gratis’ terugstuurt”, dat uย hierย kunt terugkijkenย en het Financieel Dagblad schreef een artikel genaamd “Hoe webwinkels worstelen met onze retouren”ย Heel actueel voor ons als webshop houder.ย Misschien vindt u het interessant om te lezen. Zodat u wellicht beter begrijpt waarom wij als kleinere ondernemer bepaaldeย keuzes maken.

Gelukkig zijn onze klanten over het algemeen super blij over de producten die ze bij ons bestellen, over onze service en de levertermijn. Hier zijn wij enorm trots op! Eรฉn recensie daarvanย zetten wij graag nog even extra het zonnetje:

Wij hopen dat het voor uw allemaal wat duidelijker is geworden, waar onze verzendtarieven op gebaseerd zijn en dat deze dus zeker niet zomaar uit de lucht zijn komen vallen.